S chutí tropického ovoce


Autor: fit-kul | 15.02.2013 19:03 | Komentářů: 0

Uznávám, že venku to na žádné parné dny plné sluníčka ještě zdaleka nevypadá a asi dlouho ještě vypadat nebude. Nicméně si myslím, že tato menší překážka, nám vůbec nebrání v tom, abychom se alespoň na chvíli, v teple našeho domova, vydali na pomyslnou cestu do tropických krajin. Dobrým průvodcem a pomocníkem nám může být tropické ovoce.

 

Nejen, že si pochutnáme, doplníme do těla, které je zimou už značně vysílené, vitaminy a minerály, ale možná se díky chuti tropického ovoce alespoň na chvíli zastavíme a zasníme při představě, jaké to bude, až bude léto a my si budeme chuť ovoce užívat na pláži u moře nebo přinejmenším na lehátku u nějakého rybníku.

 

V dnešní době není problém zakoupit snad jakýkoliv druh ovoce. Kolikrát si možná říkáte, že jste v životě ten či onen název ani neslyšeli a když se dozvíte, že pod tímto názvem se skrývá druh ovoce, tak si dost těžko představujete, jak byste daný druh asi jedli a možná máte obavu ovoce vyzkoušet.

 

Zdaleka ne všechno tropické ovoce je ale neznámé. Například ananas zná určitě většina z nás. Musím se přiznat, že k napsání tohoto článku, mě inspiroval právě zakoupený ananas a také fakt, že vedle ananasu jsem viděla k prodeji druhy ovoce, jejichž název byl pro mě skoro nevyslovitelný. A tak jsem si řekla, že proč setrvávat v konzumaci pouze u jablek a mandarinek, když by stálo za to ochutnat i něco jiného.

 

Samozřejmě, že ne vše je tak exotické. Většinu druhů, které vám později popíši, znáte. Mezi tropické ovoce samozřejmě patří banány, papája apod. Nepředpokládám, že by toto ovoce někdo neznal. Ale co třeba karambola nebo kumquaty? To už je možná jiné. Názvy jste možná někde zahlédli, možná zaslechli, ale myslím, že málokdo ochutnal.

 

Pokusím se vám tedy některé druhy tropického ovoce popsat. Budu se snažit uvést plusové body, abyste je vyzkoušeli. A doufám, že po přečtení tohoto článku, získáte další tipy na zdravé stravování.

 

Než se pustím do jednotlivých druhů ovoce, tak bych ráda zmínila jednu skutečnost. Dost často se setkávám s dotazem, jestli po ovoci může člověk ztloustnout. Po ovoci ztloustnout můžete v tom případě, pokud byste jej jedli opravdu ve velkých dávkách.

 

Když budete jíst ovoce bohaté na antioxidanty, tak tím významně podpoříte regeneraci. Konzumace ovoce, které obsahuje antioxidanty, by pro vás mělo být prioritou, protože jen známo, že aktivní životní styl člověka vystavuje také riziku tzv. oxidačního stresu (=produkce volných radikálů). Je to důsledkem intenzivního tréninku. Pokud by tělo nebylo schopné proti volným radikálům bojovat, tak volné radikály mohou nenávratně poškodit buňky těla a výrazně tak zpomalit regeneraci.

 

Proti volným radikálům výborně zabírají vitamíny a polyfenoly (druh antioxidantů). Zkuste do potréninkového jídla přidat kousek ovoce a podpořte tím regeneraci. Regenerace není otázkou minut nebo hodin, ale i několika dní, a proto vám každodenní konzumace ovoce může pomoci. Jestliže pravidelně trénujete, jsou vaše svaly vystaveny zátěži a každý nedostatek ve výživě může na růst svalů a jejich regeneraci působit negativně.

 

A konečně nedostáváme k ovoci jako takovému.

 

První bych zmínila třešně. Ano, třešně rozhodně nepatří mezi tropické ovoce, takže je můžete brát jako „předskokana“. Ale vzhledem k pozitivním vlastnostem, které třešně mají, se o nich prostě zmínit musím.

 

Čerstvé třešně totiž pomáhají tlumit bolest svalů po cvičení. Mají přirozeně protizánětlivý účinek díky antioxidační složce, která se nazývá anthocyaniny . Zkuste proto před tréninkem, jako svačinu, bílý jogurt a pár třešní.

 

 

 

Další zástupce je červený pomeranč. Červené pomeranče také obsahují anthocyaniny, které podporují regeneraci a imunitu organismu. Častěji se setkáte s variantou obyčejných pomerančů, ale pokud narazíte na červené pomeranče, tak vám doporučuji je vyzkoušet. Můžete si je např. udělat jako koktejl a to tak, že rozmixujete jeden nebo dva tyto pomeranče s bílým jogurtem a přidáte odměrku proteinového prášku. Takový koktejl může posloužit jako dezert nebo jako svačina.

 

 

Nyní přichází na řadu banány. Banány jsou zdrojem draslíku, který je nezbytný pro svalovou kontrakci. Jeden banán obsahuje 34 % doporučené denní dávky vitaminu B6. Tento vitamin hraje důležitou roli v metabolismu aminokyselin. Podle nedávno provedených studií bylo zjištěno, že svaly, které jsou vlivem tréninku poškozené, potřebují mnohem víc vitaminu B6, jelikož ten je právě při fyzické aktivitě ve větším množství vylučován. Banán může posloužit jako rychlé doplnění energie před tréninkem, výborně se hodí jako nakrájený do proteinového koktejlu.

 

Pokud patříte mezi jedince s citlivějším žaludkem, tak bych vám nedoporučovala jíst banán nalačno. Pro někoho může být do žaludku příliš těžký a může vám působit nepříjemné křeče, případně i nadýmání.

 

 

Jestliže banán patří mezi sladký druh tropického ovoce, tak kiwi bychom spíš zařadili mezi druh kyselejší. Pokud se ovšem nejedná o přezrálé druhy. Kiwi obsahuje hodně vitaminu C, který je rozpustný ve vodě a je to také výborný antioxidant. Urychluje regeneraci po tréninku a dobře působí na váš imunitní systém.  Kiwi ale také obsahuje vitamin A a E, které společné bojují proti volným radikálům.

 

Kiwi můžete nakrájet do řeckého jogurtu a vychutnat si ho jako před nebo i potréninkovou svačinu.

 

 

Dalším známým tropickým druhem ovoce je ananas. Ananas patří mezi moje favority, ale ne vždy tomu taky bylo. Musela jsem mu zkrátka přijít na chuť. Ananas vám poskytne vlákninu, draslík, vápník, vitamin C a také mangan. Mangan je minerál, který napomáhá výstavbě kostí a tkání. Ananas mimo jiné obsahuje bromelin. To je trávící enzym, který podporuje rozklad bílkovin a působí protizánětlivě.

 

Ananas můžete nakrájet do jogurtu nebo tvarohu, případně do ovesných vloček. Přidejte mandle a máte výbornou snídani.

 

 

 

 

A dostávám se k méně známému druhu ovoce. Je jím kumquaty. Vzhledem připomínají malé pomeranče. Jsou skvělým zdrojem vitaminu C. Tři plody tohoto ovoce doplní 40 % doporučené denní dávky vitaminu C. Vyzkoušejte nakrájet kumquaty na kousky a přidat je do zeleninového salátu nebo na kuřecí prsíčka.

 

 

 

Zapomenout nesmím ani na papáju. Papája obsahuje trávící enzym papain a chymopapain, které se uplatní při štěpení bílkovin, ale také pomáhají potlačit záněty. Současně papája obsahuje vitamin A, C a vitaminy skupiny B, které ovlivňují hospodaření s energií. Zastoupen je zde hořčík a draslík, které přímo řídí funkci svalů a také mají vliv na to, abyste nedostávaly nepříjemné křeče.

 

Vyzkoušejte rozkrojenou papáju naplnit cottage sýrem. Je to můj tip na rychlou svačinu po tréninku.

 

 

Mango je jedním z mála druhů ovoce, které obsahuje velkou dávku tria vitaminů A, C a E. Toto trio výborně bojuje proti volným radikálům. Výzkumy ukazují, že pokud konzumujete směsi různých druhů ovoce a tedy i různých druhů antioxidantů, tak tyto kombinace mají mnohem lepší účinek na imunitní funkci buněk, než když budete spoléhat pouze na jeden zdroj. Snažte se tohoto poznatku využít hlavně při regeneraci po tréninku.

 

 

Ztělesněním léta je pro mnoho z nás vodní meloun. K tomu, abyste meloun zařadili do jídelníčku, by vás měl přesvědčit nejen svojí výbornou chutí, ale i tím, že obsahuje hodně lykopenu, betakaroten a vitamin C. Opět se jedná o důležité antioxidanty, které minimalizují poškození svalů vlivem volných radikálů.

 

Meloun můžete nakrájet a přidat do salsy a vychutnat si ho v kombinaci s grilovanou rybou. Pokud zkombinujete po tréninku sacharidy s bílkovinami, tak svým svalům jedině prospějete.

 

 

 

Dalším méně známým druhem může být karambola. Karambolu bychom mohli označit za malé vitaminové bomby. Obsahují fytochemikálie, quercetin, který nám dává antioxidační a protizánětlivou ochranu a navíc má schopnost zvýšit hladinu energie ve svalových buňkách. Karambola skvěle chutná nakrájená na kousky v ovocném salátě a přelitá bílým jogurtem.

 

 

 

Začala jsem třešněmi. Ovocem, které neřadíme mezi tropické. Skončím tedy jedním druhem ovoce, které také mezi tropické spíš neřadíme, ale vzhledem k jeho vlastnostem by byla škoda se o něm nezmínit.

 

 

Jsou to jahody. Jahody nepatří mezi typické zástupce tropického ovoce, jelikož se jim celkem dobře daří i v chladnějším klimatu. Do svého jídelníčku byste je ale měli zařadit a to z toho důvodu, že mají schopnost tlumit bolest. Obsahují také hodně vitaminu C a látky – anthocyaminy – které jsou odpovědné za protizánětlivé a protirakovinné účinky, které jahody mají.

 

Nakrájejte si jahody na porci listového špenátu a přidejte drcené mandle. Zakápněte troškou olivového oleje, citronovou šťávou a můžete dochutit i medem. Ideální bude, pokud si k tomuto salátu dáte kousky kuřecích prsíček.

 

 

Doufám, že některé méně známé druhy tropického ovoce zkusíte, zachutnají vám a lépe překonáte období, kdy se nám sluníčko neukazuje tak, jak bychom chtěli a venkovní teplota nás ještě chvilku bude nutit k tomu, abychom se teple oblékali.

 

Napsala Dominika Ipserová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 14 , registrovaných: 2