Syrovátka v kuchyni


Autor: fit-kul | 31.03.2013 18:30 | Komentářů: 0

 Tipy, jak pracovat se syrovátkou, s čím je možné ji smíchat a případně jaká chutná jídla ze syrovátky připravit.

 

Ještě než se podíváme na konkrétní recepty, tak bych uvedla nějaké informace k tomu, jak je to se syrovátkou v kuchyni. Když syrovátkovou bílkovinu tepelně upravíte, tak musíte počítat s určitou denaturací bílkoviny. Nejedná se ale o žádné výrazné snížení podílů vstřebatelných proteinů. Nejlepších výsledků ale dosáhnete, pokud proteinový prášek přidáte už do připraveného pokrmu, například do ovesné kaše. Doporučuji vám mít k dispozici suplementy s různými příchutěmi – tak se vyhnete „riziku“, že se vám přejí. Je totiž velmi důležité, aby pro vás byl jídelníček nejen pestrý, ale také chuťově zajímavý.

 

S čím je možné syrovátku smíchat?

Prášek můžete přimíchat do různých potravin a nápojů. Pokud ho smícháte s troškou vody, tak vznikne „pasta“. Ta se vám bude hodit při přípravě pokrmů – recepty najdete v článku níže.

 

  • Džus – když přimícháte prášek do džusu, tak získáte rychle stravitelný nápoj, který můžete použít před i po tréninku.
  • Káva – smícháním prášku s kávou získáte „proteinový životabudič“. Ten si dejte ráno nebo před tréninkem.
  • Mléko – pokud smícháte proteinový prášek s netučným mlékem, podpoříte potréninkovou regeneraci. Plnotučné mléko zpomalí trávení, ale zlepší chuť. Tuto variantu volte spíš během dne.
  • Tvaroh – tuto kombinaci mám velmi ráda. Tvaroh si vyklopte do misky, přidejte trošku vody a proteinový prášek, důkladně rozmíchejte. Určitě si pochutnáte. Přidat můžete i pár mandlí nebo jiných ořechů.
  • Ovoce – smíchejte v mixéru oblíbené ovoce, odměrku proteinového prášku a přidejte trochu vody. Ideálně se poté tento „sirup“ hodí například na palačinky.

 

A nyní už slíbené recepty.

 

 

Syrovátka jako „jídlo ve sklenici“

V případě, že chcete použít koktejl jako náhražku jídla, tak se syrovátka výborně hodí. Přidáním vlákniny a vhodných tuků zpomalíte její trávení a získáte nápoj, který vám skutečně poslouží jako kvalitní náhražka jídla. Z množství, které uvádím, připravíte vždy jednu porci (výjimkou bude cheesecake – to budou porce dvě).

 

Na tento recept budete potřebovat 2 odměrky syrovátkového prášku, 2 nakrájená kiwi a půlku avokáda, které nakrájejte na kousky, 180 ml netučného mléka, led a 100 ml vody. Všechny ingredience dejte do mixéru a rozmixujte. Můžete přidat pár ořechů nebo dochutit skořicí.

 

 

Proteinová „mňamka“

Připravte si půl hrníčku bílého jogurtu, 1 odměrku proteinového prášku, půl šálku cereálií, půl šálku borůvek, lžíci rozpůlených mandlí a skořici na dochucení. Jogurt, prášek a skořici smíchejte. Do sklenice dejte vrstvu borůvek a cereálií a zalijte touto jogurtovou směsí. Poté opět dejte vrstvu borůvek a cereálií a další vrstvu jogurtu. Na závěr posypte mandlemi.

 

 

Proteinové palačinky

Na palačinky budete potřebovat 3 bílky a 1 celé vejce. Dále odměrku nebo dvě proteinového prášku – ideální je čokoládový, půl šálku ovesných vloček, lžičku prášku do pečiva a můžete přidat na dochucení i sladidlo. Všechny výše uvedené položky smíchejte v míse – měla by vám vzniknout směs bez žmolků. Rozehřejte pánev a smažte postupně palačinky po obou stranách. Podávat je můžete ozdobené ovocem.

 

 

Cheesecake s čokoládovou pěnou

U této dobroty vám bude trvat příprava trochu déle (zhruba 90 minut), ale výsledek stojí za to! Na dvě porce si připravte šálek mléka, 2 balení nesladké a neochucené želatiny, 2 odměrky syrovátkového proteinu (ideálně opět čokoládová příchuť), 1 velký cottage, 2 lžíce sladidla (podle chuti-není podmínkou). Mléko přiveďte k varu a rozpusťte v něm želatinu. Přidejte proteinový prášek, cottage a sladidlo a vše dejte do mixéru. Mixujte až do vzniku jemné, krémové hmoty, kterou poté nalijte na cheescakekový koláč (případně můžete konzumovat i samotnou pěnu bez koláče). Dejte do lednice vychladit minimálně na hodinu.

 

Na závěr jeden recept na potréninkový koktejl.

 

Pokud posilujete, potřebujete tělu dodat všechny důležité látky nezbytné pro růst a regeneraci. Obzvlášť po tréninku vyžaduje organismus nejenom bílkoviny nutné k výstavbě a regeneraci procvičovaných svalů, ale také jednoduché sacharidy (cukry), které těmto procesům napomáhají. Aminokyseliny pak podpoří nárůst svalové hmoty. Lepší je vyhnout se přidání ovoce nebo jiných ingrediencí s obsahem vlákniny a tuků, protože by došlo k zpomalení absorpce syrovátkových bílkovin.

 

Na koktejl budete potřebovat 2 odměrky proteinového prášku, 2 odměrky bílého netučného jogurtu, 2 lžičky sladidla, 250 ml vody, led, a pokud přidáte 3 gramy BCAA, glutaminu a kreatinu, tak tím ještě více podpoříte růst a regeneraci. Přidání těchto doplňků ale není podmínkou a klidně je můžete konzumovat i samostatně. Jednoduše dejte všechny ingredience do mixéru a smíchejte, dokud nevznikne směs bez žmolků.

 

Přeji vám dobrou chuť!

 

Napsala Dominika Ipserová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 8 , registrovaných: 3